کمینگاه جنون

در اینجا کس نمی فهمد زبان صحبت ما را


مگر ایینه دریابد حدیث حیرت ما را 


سزد گر اشک لرزان و نگاه آرزو گویند


به جانان با زبان بی زبانی حالت ما را


نهانی با خیالت بزم ما ایینه بندان بود


 به هم زد دود آه دل صفای خلوت ما را


خزان گلچین کند این باغهای حسرت ما را


 نمی سازند با این تنگنای عالم هستی


بلند است آشیان مرغان اوج همت ما را


 سری بر زانوی غم داشتم در کنج تنهایی


کمینگاه جنون کردی مقام عزلت ما را


  • شفیعی کدکنی

 

من ؟

ـ صبح است ساقیا قدحی پر شراب کن ... !!!


- برو بابا شرابم کجا بود ... برو گم شو بذار بخوابم !


- دور فلک درنگ ندارد ، شتاب کن !!!


- فلک کیه ؟ دورش کجاشه ؟ برو عمو ... برو خدا روزیتو جای دیگه حواله کنه ...


- So you think you can tell ؟


- چی چی ؟ چرا فحش میدی مرتیکه ؟


- بر طبق نظریه گرانش نیوتون F=Gm+mr2


- برو باو ... نیوتون چیه ؟ بذار بخوابم ...


- نامه های عاشقانه ، چت های هیجان انگیز ، ضربان قلب ، ویش یو ور هیر


- چی بود این آخری ؟


- Wish you were here


- آهان خارجکی بود :دی


- ستاره نسرطایر متصل میشه به نصرواقع در صورت فلکی شلیاق و یک ضلع از مثلث تابستانی رو تشکیل میده ...


- شما تا این مثلث رو رسم میکنی من یه چرتی میزنم ...


______________________________________________________________________


شاید از خودتون بپرسید دیالوگ بالا چیه ؟ ولی من توصیه میکنم از خودتون نپرسید ، از من بپرسید بهتون میگم !!! دیالوگ بالا یک دیالوگ که بین "من" و "من" انجام شده ! یعنی اینطرف من با اونطرف من ! شاید هم برعکس ! حالا اینکه کدومش "من" بود و کدومش "من" خیلی مهم نیست ، اما چیزی که مهمه اینه که من دیشب ساعت 11 خوابیدم و صبح ساعت 4 بدون کمک هیچ زنگ موبایلی بیدار شدم ! این یعنی یک مشکل خیلی حاد ! این یعنی اینکه من مریضم ! چون امکان نداره در حالت عادی من ساعت 4 صبح بیدار بشم ! در ضمن فرض کنیم که من 4 صبح بیدار شدم ! امکان نداره که اولین چیزی که میخونم مجله نجوم باشه ! یا مثلا یک شب تا صبح نخوابیدم و فردا شبش خوابیدم ! یعنی درست یک وعده خوابم رو حذف کردم ! غذا هم که تازگی ها درست نمیخورم ! چه زندگی شیرینی !!! به به ... به به !





کدوم آدم احمقی آهنگ پینک فلوید رو میذاره ساعت 4 صبح صداش رو بلند میکنه ؟

پاسخ : من ! البته درست نمیدونم کدوم من ! شاید من اولی یا شدم من دومی !


کدوم نخاله ای ساعت 4 صبح توی تخت با خودش حرف میزنه ؟

پاسخ : من ! ایندفعه هم من اولی هم من دومی ! یعنی این من اولی با اون من دومی حرف میزنه ! شایدم برعکس !


چه چیزی باعث میشه آدمی مثل من ساعت 4 صبح بیدار بشه با خودش حرف بزنه و پینک فلوید گوش بده ؟

پاسخ : من ! این یکی نه من اولیه نه من دومی ! یک منیه که من نیست ! اونه ! ولی اونقدر توی قلبم عمیق نشسته که من شده ! یعنی در واقع هنوزم من نیست ! من او شدم !


کدوم الاغی ساعت 4 صبح بلند میشه ژله با نوشابه میخوره ؟

پاسخ : من ! ایندفعه احتمالا من اولی ! شایدم من دوم ! شایدم دو من ! شایدم من دو ! دو شایدم من ! دو من شایدم ! من دو شایدم ! من شایدم دو !





پ.ن1: قدیما مثل سگ زندگی میکردم ! بخور و بخواب و بی هیچ دلیلی و اینا ! ولی خوش بودم ! حالا مثل روبوت زندگی میکنم ! زندگیم با برنامه شده ! کلی کار مفید توی هر روزم میکنم ! اما مکانیکیم ! احساس ندارم ! دلم برای زندگی سگی خودم تنگ شده !!!

Appendix2:

How I wish, how I wish you were here.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl, year after year

Running over the same old ground

What have we found ? the same old fears

Wish you were here


پ.ن3: چقدر عجیب شدم ! نمیخوام اینطور باشه ! در دست تعمیر هستم فعلا ... ولی درست میکنم خودم رو تا آخر تابستون ! سال تحصیلی آینده نباید مثل سال قبلی باشه !!!!

Wish You Were Here / Pink Floyd

 

So, so you think you can tell Heaven from Hell,

پس فکر میکنی میتونی تشخیص بدی ، بهشت رو از جهنم

blue skies from pain.

آسمان های آبی رو از درد ...

Can you tell a green field from a cold steel rail?

میتونی یک مرتع سبز رو از خطوط آهن سرد رو تشخیص بدی ؟

A smile from a veil?

لبخند رو از نقاب ؟

Do you think you can tell?

واقعا فکر میکنی میتونی تشخیص بدی ؟

And did they get you to trade your heroes for ghosts?

و آیا اونها باعث شدن که قهرمانهای وجودت رو با روح ها معامله کنی ؟

Hot ashes for trees?

خاکستر های داغ با درخت ها ؟

Hot air for a cool breeze?

هوای سوزان با یک نسیم خنک ؟

Cold comfort for change?

آسایش سرد با تحول ؟

And did you exchange a walk on part in the war for a lead role in a cage?

و آیا یک نقش جزئی رو در جنگ با ایفای نقش یک راهبر در قفس مبادله کردی ؟

How I wish, how I wish you were here.

چقدر من امیدوارم، که کاش اینجا بودی ...

We're just two lost souls swimming in a fish bowl, year after year,

ما فقط دو گمشده ایم که در تنگ ماهی ها شنا میکنیم، سال به سال ...

Running over the same old ground.

بر خلاف همان محدوده مشابه قدیم می تازیم

What have we found? The same old fears.

چه یافته ایم ؟ وحشت های مشابه قدیمی

Wish you were here.

کاش اینجا بودی ...




پ.ن :  ترجمه اش از خودمه هر اشکالی داشت بذارین به حساب بیسوادی من !!!

پ.ن2: آهنگ رو از اینجا دانلود کنید !!!

پ.ن3: پینک فلوید هم میتونه یک امید، یک احساس رو توی آهنگاش توصیف بکنه ! امروز به این نتیجه رسیدم :دی

قناعت

و به حکم تجارب روشن میگردد که عاقل را از خطام این دنیا به کفاف خرسند باید بود، و به آن قَدَر که حاجات نفسانی فرونماند قانع گشت، و آن نیک اندک است، قوتی و مسکنی، چه اگر همه دنیا جمله یک تن را بخشند، فایده همین باشد که حوایج بدان مدفوع گردد، و هرچه از آن بگذرد از انواع نعمت و تجمل، همان شهوت دل و لذت چشم باقی میماند، و بیگانگان را در آن شرکت تواند بود.


  • کلیله و دمنه ، باب الحمامة المُطوّقة

دلم حال و هوای آپ های قدیم رو میخواست. این نقل قول ها ...

در کل منظور همون قناعت بود ! :دی