نقدی بر گلستان سعدی !

اتفاقا  « مشک آن است که عطار بگوید، نه آنکه خود ببوید ! »


یعنی خوب عموما همینطوره ! هرکی هرچی ادعا بکنه که نیست ... اگه اینطوری باشه جورابای منم خودشون میگن ما بو خوب میدیم ! بعد شما قبول میکنید ؟ یا اینکه به حرف من کاربلد گوش میکنید که میگن اصلا طرف جورابای منم نرین ؟


یا مثلا یه نفر ادعا کرد خیلی گولاخه، خیلی شاخه، خیلی حالیشه، توی رابطه خیلی وفاداره، خیلی با احساسه، خیلی با منطقه ! بعد شما همینطور میگین چشم ؟ حالا اگه یه نفر که قبلا با اون طرف یا امثالش نشست و برخاستی داشته بیاد بگه نه بابا طرف همیچن مالی هم نیس ! اونوخ چی ؟


یعنی میدونین خوب، هر مشکی، چه مشک ختن باشه که از این عطرمشهدی ها باشه، میگه من خوش بو هستم ! هی سعی میکنه بو های خوب از خودش دربیاره شما رو جلب بکنه ! ولی عطار اگه عطار باشه، فرق خوب و بد رو بهتر از من و شما میفهمه !


و اصلا کی گفته مشک آن است که خود ببوید ! چرا مثلا نگفتن مشک آن است که خود بگوید !؟ ... کلا اینم جای سوال داره ! چون خودش بو میده قطعا ! مشک از هر نوعی باشه بو میده ! پسرایی که توی خیابون دنبال دخترا راه میافتن براشون فرقی نمیکنه طرف کیه ! فقط میدونن دختره ، موهای بلند داره، سینه های برجسته داره ! سوراخ داره (با عرض پوزش!) ... مشک بو میده دخترم این چیزا رو داره ... حداقلش اینه که باید میگفت مشک آن است که خود بگوید! چون مثلا طرف دختره بهرحال دختره، ولی وقتی تو خیابون دنبالشی، تنها راهی که مثلا بفهمی با احساسه یا نه اینه که از خودش بپرسی ... یا اینکه عطار بگوید حالا ...


بعدشم عالم بی عمل هم ، مثل زنبور بی عسل نیست ! .... 


اتفاقا «عامل بی علم، مثل زنبور» می باشد ! چون عامل بی علم، داره یه کاری میکنه ولی در موردش علمی نداره ! مثلا شما اگه برین یه زنبور کارگر رو خفت کنین بگین  تو برای چی کار میکنی در خوش بینانه ترین حالت انگشت شستش رو نشونتون میده ! زنبوره که نمیدونه چرا فقط میدونه باید بره صبح تا شب شیره گیاها رو بخوره شب تا صبح عسل بسازه دوباره فردا از سر همین فرآیند رو تکرار بکنه ! این میشه عامل بی علم !!! حالا دیگه اگه زنبوره خیلی شاخ باشه میشه مثل «حاچ، زنبور عسل» که اگه ازش بپرسین برای چی زنده ای میگه « دارم دنبال مامانم میگردم» ... که تازه اونم حاجیه بالاخره و دو تا پیرهن بیشتر از بقیه زنبورا پاره کرده وگرنه در همین حد هم حالیش نبود !


اما « عالم بی عمل » صرفا یه آدم خسته بدبخته ! یه لیسانسه بیکار ! یکی که از شب تا صبح داره توی روزنامه دور آگهی ها رو خط میکشه ! و از صبح تا شب به اون آگهی ها که خط کشیده تلفن میزنه ! یه دکترای روانشناسی که داره مسافر کشی میکنه ! « عالم بی عمل » شاید اصلا حالش رو نداشته باشه ! هشت سال بلکه بیشتر درس خونده، حالا خسته است ! میخواد استراحت بکنه ! یا مثلا ممکنه باباش پولدار باشه ! که در این صورت نیازی به کار نداره !


بعدشم اصلا مگه زنبور بی عسل بده ! این همه زنبور داریم که عسل تولید نمی کنن ولی کلی سود و منفعت به طبیعت میرسونن ! اصلا کی گفته زنبور باید عسل تولید بکنه ! و تازه فرض کنیم زنبور بی عسل بده ! اصلا سواله اینه که به سعدی چه ربطی داشته این قضایا !!! یعنی در آن روزگار قرن هفتم هجری یکی نبوده که بگه آخه تو رو سننه ! که عالم بی عمل و زنبور بی عسل و مشک و عطار و غیره ...


در پایان اشاره کنم که لقمان را گفتند : ادب از که آموختی ؟

گفت : حیف که ادب مرد به ز دولت اوست وگرنه حالیت میکردم ...



و من الله توفیق ...




نظرات 7 + ارسال نظر
خودم چهارشنبه 7 دی 1390 ساعت 01:25 ب.ظ http://ندارم

دنبال مطلبی می‌گشتم که به وبلاگ شما برخوردم و از این مطلب تا آذر 1390 مطالبت رو خوندم...
اگه تناسخ راست باشه تو احتمالا روح سعدی رو در کالبت داری و استعدادت کمی از سعدی نداره...
قلم طنزت کمی خستگیم رو رفع کرد ممنون.

آرمینا دوشنبه 7 شهریور 1390 ساعت 09:18 ب.ظ

نه دیگه برادر ِ من ، این یعنی تو اگه خودتو تیکه تیکه هم بکنی که جورابای ِ من بو نمیدن ، مهم اینه که یه شیر دل بره ببینه میبویند یا نه! :D
در مورد ِ دوم موافقم!

رهــــــــــا شنبه 5 شهریور 1390 ساعت 11:40 ب.ظ http://the-promise.blogfa.com

هیشکی نبود زورت به این سعدی مادرمرده رسیده ؟!

نسیم جمعه 4 شهریور 1390 ساعت 07:08 ب.ظ http://www.nassim2008.blogfa.com

سهراب بعد از مدت های طولانی یه آپ قشنگ خوندم! برام مهم نیست کی چی گفته کی چیکار کرده, فقط مگیم خیلــــــــــــــی حال داد!
پ ن: نگران من نباش, من دارم از زندگی لذت می برم. شما چطور؟ :دی

پرتاقال جمعه 4 شهریور 1390 ساعت 11:39 ق.ظ http://portaghali.persianblog.ir


زمان سعدی جامعه از این مشکلات نداشته :| عالمای ِ بی عمل ُ غیره ...

ستایش پنج‌شنبه 3 شهریور 1390 ساعت 08:05 ب.ظ http://eulogy75.blogfa.com

واو سهراب آپ ِ خوب :-"

خاندان شریفه جتاب سعدی خصوصا بانوان محترمشون رو بردی زیر علامت سوال :-"

ولی در کل دوس داشتم:دی لایک :)

عاطفه پنج‌شنبه 3 شهریور 1390 ساعت 06:55 ب.ظ

هممم. . . . بشین درستو بخون

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.